Back to overview

Water uit uitlaat buitenboordmotor, klopt dat?

  • Blog
  • 7 december 2021

Een moderne verbrandingsmotor heeft een effici├źntie van ongeveer 30%. Dat wil zeggen dat uit alle energie die in de brandstof zit, 1/3e omgezet wordt in nuttige energie (voortstuwing), terwijl 2/3e wordt omgezet in warmte. Deze warmte bouwt zich op in de motor. Het motorblok en alle onderdelen warmen op. Om de motor goed te laten functioneren, moet deze warmte afgevoerd worden.

Koelsysteem buitenboordmotor

Een buitenboordmotor van een boot heeft een open koelsysteem. Dat wil zeggen dat er buitenwater wordt opgezogen in de staart, dit buitenwater door de motor stroomt, waarna het de motor weer verlaat. Het is een relatief simpel systeem.

Werking

Het koelsysteem begint in het staartstuk. Daar zitten aanzuigpunten die tijdens de vaart altijd onder water blijven. Een pomp onderin het staartstuk, in dit geval een rubberen impellor, duwt dit water vervolgens naar boven in de motor, naar het motorblok. Daar gaat het water door het gehele blok heen. Als de motor koud is blijven de thermostaten dicht en blijft het water daar circuleren. Dit reguleert de temperatuur van de motor. Wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is gaan de thermostaten (gedeeltelijk) open, en wordt het water afgevoerd. Het water verlaat de motor via de uitlaat.

Water uit uitlaat

Buitenboordmotoren gebruiken een uitlaat die onder water zit. Het middelste gedeelte van de schroef, is tevens de uitlaat. Hier worden de uitlaatgassen en het koelwater afgevoerd. Sommige motoren hebben ook een secundaire uitlaat boven water, waar ook koelwater uit kan komen. Bovendien zien we motoren waarbij ook onder de kappen van de staart water wordt afgevoerd, waardoor het lijkt alsof de staart lekt, maar meestal gewoon een functie van de specifieke motor is.

Indicatiestraal

Om te controleren of het koelsysteem goed werkt, zijn buitenboordmotoren uitgerust met een indicatiestraal. Dit is een straaltje water aan de zij of achterkant van de motor. Controleer dit regelmatig tijdens het varen, maar altijd direct na het starten. De straal moet redelijk krachtig en constant zijn. Als deze in de loop van de tijd minder krachtig wordt, of zelfs helemaal stopt, dan dient de motor gestopt en nagekeken te worden.

Veel voorkomende storingen

Er zijn een aantal gevoelige punten in het koelwatersysteem van een buitenboordmotor, voornamelijk:

  • De impellor: dit is een slijtage onderdeel en dient op gezette intervallen vervangen worden. Als dit te lang niet gebeurd verliest deze zijn werking
  • Thermostaten: de temperatuur waarbij de thermostaat open gaat kan veranderen in de loop van de tijd
  • Blokkage: de koelwaterpassages in de motor kunnen verstopt geraakt zijn met vuil, zand of andere aanslag
  • Indicatiestraal: geen indicatiestraal kan duiden op al deze problemen, of de straal zelf kan verstopt zijn

Wat gebeurt er bij te weinig koeling?

Door te weinig koeling zal de motor te warm worden. Dit zal resulteren in extreme slijtage en uiteindelijk een vastloper. Een vastloper betekend dat de motor vast slaat, doordat de zuigers zo warm worden dat ze uitzetten en vast komen te zitten in de cylinder. Dit gaat vaak gepaard met schade en dient ten alle tijden voorkomen te worden.

Wat te doen bij storing?

Lig je op het water en moet je de motor afzetten door een tekort aan koelwater? Onze abonnees worden kosteloos naar de kant gesleept. Tevens kunnen we de reparatie op ons nemen.

Recente nieuws/blog berichten

Bekijk het overzicht