Back to overview

Motorproblemen met de boot: koeling

  • Blog
  • 14 mei 2021

Koelwater problemen

Elke moderne boot met verbrandingsmotor gebruikt water om de warmte die door verbranding ontstaan in de motor, af te voeren. Zonder dit proces wordt de motor steeds warmer, totdat schade ontstaat en de motor zijn functionaliteit verliest. Het koelen van de motor is dus een cruciaal proces.

Ontwerp

Koelwatersystemen komen in verschillende vormen en soorten, met verschillende eigenschappen.

Gesloten systeem

In een gesloten koelwatersysteem circuleert koelwater zonder dat het vervangen wordt. Hetzelfde koelwater wordt steeds hergebruikt. Veel binnenboord motoren gebruiken een gesloten systeem in de motor. Het voordeel van een gesloten systeem is dat het water behandeld kan worden, bijvoorbeeld door koelvloeistof te gebruiken. Hierdoor wordt voorkomen dat er schadelijke componenten door de motor zelf stromen, zoals regulier water of vuil. Het gebruik van koelvloeistof voorkomt corrosie in de motor en ophoping van vuil. De vloeistof in het gesloten systeem wordt in de meeste gevallen rondgepompt door een snaar aangedreven pomp op de motor. Het circuleert tussen pomp, motor en een warmtewisselaar. Dit kan een beun- of pijpkoeler zijn die direct aan het buitenwater zijn warmte af geeft, of een warmtewisselaar waar met een andere pomp buitenwater doorheen wordt gepompt. Doordat het gesloten systeem goed controleerbaar is zien we hier in de praktijk eigenlijk weinig problemen mee. De voornaamste aandachtspunten zijn het koelwaterniveau in het systeem, en de snaar die de pomp aandrijft. Als deze breekt stopt de koeling.

Open systeem

Een gesloten koelsysteem moet een plek hebben om de opgenomen warmte weer af te geven. Dit kan via een open systeem. Buitenboord motoren gebruiken vrijwel alleen een open systeem. Sommige binnenboordmotoren gebruiken ook alleen een open systeem. Het nadeel hiervan is dat het buitenwater direct door de motor stroomt, terwijl motoren uit staal of aluminium bestaan, wat niet altijd goed bestand is tegen (zout) water. In een warmtewisselaar worden daarom metalen gebruikt die weinig worden beïnvloed door buitenwater, zoals koper. In het buitenwater systeem wordt meestal gebruikt gemaakt van een impellorpomp die door de motor wordt aangedreven. De impellor is in ongeveer 80% van de gevallen de oorzaak van koelwater problemen. Een impellor is een rubberen schoepenwiel welke kan slijten en door ouderdom uit kan drogen. Dan verliest de pomp zijn functionaliteit. Het vervangen van de impellor kan in dat geval uitkomst bieden.

Symptonen

Een tekort aan koelwater resulteert in een te hoge motor temperatuur. Meestal gaat er dan een alarm af op de motor, samen met een visuele indicatie van het symbool hierboven. Wanneer dit alarm af gaat is het belangrijk om de motor af te zetten. Door te lang door varen kan schade ontstaan aan de uitlaat en de motor zelf, en kan veel rookontwikkeling ontstaan. Ons advies is dus direct de motor afzetten bij een alarm over koelwater temperatuur. Als u lid bent van Vaarzeker dan kunt u daarna contact opnemen om een monteur te laten komen. Als u niet de kant ligt en afgesleept moet worden, kunt u eveneens bij ons terecht.

Samenvattend

Bij een alarm over de koelwater temperatuur zijn een aantal aandachtspunten van belang

– Zoek een veilige plaats  om aan te meren of laat u binnen slepen
– Controleer of de motor koelwater heeft door – bij een natte uitlaat – te kijken of er water uit de uitlaat komt, of bij een buitenboordmotor of de indicatiestraal aanwezig is
– Zet de motor af
– Controleer de impellor
– Kom je er zelf niet uit? Schakel onze monteurs in.

Recente nieuws/blog berichten

Bekijk het overzicht