Back to overview

Motorproblemen met de boot: elektrische installatie

  • Blog
  • 14 mei 2021

Elektrische installatie

In deze blog beschrijven we de elektrische installatie rondom de motor. Een aanvullende elektrische installatie voor het boordnet (voor verlichting, koelkast, omvormers en dergelijke) zal in een apart blog behandeld worden.

Motoren hebben stroom nodig. Om te starten, en tegenwoordig ook vaak om te blijven draaien. Stroom wordt verbruikt uit een accu.  Wanneer de motor draait zorgt de dynamo ervoor dat de accu bijgeladen blijft. Wanneer de accu niet bijgeladen wordt, raakt deze leeg.

Waarschuwingslampje

Wanneer de dynamo niet meer bij laadt gaat tijdens het draaien van de motor een waarschuwingslampje branden. Op oudere motoren is het soms alleen een rood lampje, zonder symbool. Wanneer dit lampje gaat branden kunt u er vanuit gaan dat de accu niet langer wordt bijgeladen. Dit wordt een probleem! Vooral wanneer de motor uit wordt gezet bestaat de kans dat deze daarna niet meer wil starten.

Symptonen

Een vaak gehoorde beschrijving van een motorisch probleem is “de motor wil niet starten”. Het is echter belangrijk om daarin onderscheid te maken. Gaat de motor wel rond op de startmotor, maar slaat deze niet aan? Dan is het waarschijnlijk geen elektrisch probleem, maar een probleem met de brandstoftoevoer. Draait u de sleutel om maar hoort u niets, of slechts een paar klikken bij de motor? Dan is de kans groot dat u te maken heeft met een elektrisch probleem.

Oplossingen voor motorpech met de boot

Om de motorproblemen met uw boot te kunnen oplossen, kunt u de volgende dingen doen:

Accu van de boot bijladen

Wanneer de startaccu leeg is kan deze in sommige gevallen makkelijk bijgeladen worden. Heeft uw boot een acculader en ligt u voor de kant? Sluit de acculader aan en wacht een uur, probeer daarna opnieuw te starten. Wellicht heeft u nog een volle accu aan boord, eventueel kunt u de accu’s dan verwisselen of met behulp van startkabels de motor alsnog starten. Onze monteurs kunnen hier met een accu booster ook voor zorgen.

Kapotte dynamo vervangen

De dynamo zelf kan kapot zijn, of er kan een draad gebroken of losgeraakt zijn. Ook kan de V-snaar gebroken zijn, waardoor de dynamo niet meer mee draait. Het nameten van de dynamo is niet gemakkelijk voor een leek, behalve een simpele check van de volt meter op het dashboard. Wanneer de motor draait zou de voltmeter meer dan 13 volt aan moeten geven, idealiter rond de 14 volt. Als dat bij draaiende motor slechts 12 volt is, dan laadt de dynamo niet goed bij. Laat in dat geval een monteur het systeem nakijken.

Kapotte accu vervangen

Accu’s hebben niet het eeuwige leven. Na 5 tot 8 jaar zijn accu’s afgeschreven en verliezen ze capaciteit. Sommige accu’s beschikken over een indicator, een klein kijkglaasje, welke groen hoort te zijn. Als dat niet zo is kan de accu stuk zijn. Ook als de accu bijgeladen wordt en de motor alsnog moeite met starten heeft, kan het zijn dat de accu aan vervanging toe is.

 

Recente nieuws/blog berichten

Bekijk het overzicht