Back to overview

Lijn in de schroef

  • Blog
  • 18 mei 2021

Rotzooi in de schroef die daar niet thuis hoort; soms komt het door onoplettendheid, soms is het onvermijdelijk.

Netten in de schroef

Op groot open water, zoals het IJsselmeer, zien we voornamelijk netten of lijnen in de schroef. Sommige schepen verliezen een lijn die vervolgens rond drijft, maar meestal zijn het eigen lijnen van het schip zelf. Zorg dus dat je lijnen en touwen goed opbergt als je gaat varen, zo kun je dit al voorkomen.

Fuiken en staand want

Er worden verschillende vismethoden toegepast in Nederland, zoals fuiken en staand want.
Staand want ligt tussen vlaggetjes. Vermijd deze!Staand want is een net dat verticaal op de bodem ‘staat’. De lengte van het net kan enkele tientallen meters zijn tot over een kilometer. Aan de bovenkant van het net zitten drijvertjes die het net ophoog houden. Het net is gemaakt van vrij fijn visdraad, vergelijkbaar met de lijn op een hengel. De netten zijn gemarkeerd met vlaggetjes, meestal om de 50 meter. Aan de uiteinden van het net zit een dubbel vlaggetje, houdt dit goed in de gaten want daar kun je om het net heen varen.

De netten zijn meestal niet hoger dan 1 a 1,5 meter, dus bij voldoende waterdiepte kun je er overheen varen, maar met een diep jacht kun je daar niet altijd zeker van zijn. Vaar er bij twijfel dus omheen, want het komt regelmatig voor dat zeiljachten hierin verstrikt raken.

Fuiken staan meestal dicht bij de kant, tussen palen of aan een verzwaard uiteinde. Maar soms staan fuiken ook middenop grotere wateren. Meestal leveren fuiken geen probleem op voor de scheepvaart, tenzij men veel te dicht langs de kant vaart.

Lijnen

Wanneer een lijn vanaf de boot straks naar beneden loopt is het vaak al een teken dat deze in de schroef zit. Als de motor vervolgens ook uitvalt zodra deze in wordt geschakeld dan is het probleem duidelijk.

Wij raden watersporters af om lijnen zelf uit de schroef te halen, tenzij je goed weet wat je doet. Zeker op open water levert een deinende boot en soms koude omstandigheden gevaar op. De schroef kan scherpe randen hebben en bovendien zijn sommige boten uitgerust met een lijnensnijder, een mes wat mee draait met de schroef en lijnen soms door snijdt voordat ze vast komen te zitten. Hier wil je niet met blote handen en slecht zicht aan zitten!

De veiligere optie is om iemand te laten komen die dit professioneel voor je op kan lossen. Wij doen dat kosteloos binnen de hulpverlening abonnementen!

Ronddrijvende rotzooi

Op kleinere wateren, zeker in de buurt van grote steden zoals op de Amsterdamse binnenwateren, drijft veel rotzooi rond in het water. Daar zien wij dan ook vaker objecten van buitenaf in de schroef. Houten balken, vuilniszakken, autobanden, het komt allemaal voor. Dergelijke objecten zitten vaak muurvast en het zicht in het water is bovendien slecht. Denk dus goed na voordat je dit er zelf uit gaat halen.

Wier

Op het Markermeer, Ijmeer, Gooimeer en de andere randmeren komt veel fontuinkruid voor. Dit is de laatste 10 jaar hand over hand toegenomen en men spreekt inmiddels zelfs over een plaag. Wanneer boten door het fontuinkruid heen varen kan dit ophopen rond de kiel, het roer en de schroef. Uiteindelijk komen schepen hierin vast te zitten en kan het schade veroorzaken aan de keerkoppeling en motor door overbelasting. Ons advies is om grote velden wier dan ook te vermijden. In de vaargeul is het zelden een probleem, dus bij twijfel kan met de vaargeul aanhouden.

Recente nieuws/blog berichten

Bekijk het overzicht