Ga terug naar het overzicht

E10 benzine en de buitenboordmotor

  • 29 mei 2023

Sinds oktober 2019 zijn tankstations in Nederland vaak verplicht om E10 benzine te verkopen als euro 95. Deze benzine bevat tot maximaal 10% bio ethanol. Dit heeft gevolgen voor jouw buitenboordmotor.

Wat is het?

Vrijwel iedereen is bezig met klimaatverandering, en al zeker de wetgever. Deze heeft bepaald dat er meer bio ethanol toegevoegd moet worden aan benzine, om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. E10 benzine bevat 90% reguliere euro 95 en 10% bio ethanol.

Enkele feiten over ethanol

  • Ethanol heeft een lagere energie dichtheid dan benzine. In een liter pure ethanol zit ongeveer 30% minder energie dan in een liter benzine.
  • E10 benzine zorgt voor een iets hoger brandstofverbruik, normaal gesproken enkele procenten.
  • Bio ethanol wordt geproduceerd uit mais, suikerriet, soyabonen en andere organische stoffen.
  • Ethanol is hygroscopisch, wat betekend dat het water aan trekt.

Houdbaarheid benzine

Euro 95 benzine of E10 heeft een beperkte houdbaarheid. Dit komt door een aantal oorzaken;

  • Oxidatie van de losse componenten van de brandstof. Benzine bestaat uit vele chemische stoffen, die een reactie aan kunnen gaan met zuurstof. Hierdoor wordt oude benzine uiteindelijk minder goed.
  • Vocht in de benzine: dit is sinds de komst van E10 een groter probleem. Doordat ethanol water aantrekt, komt er meer vocht in de benzine. Als dit teveel wordt zakt het naar de bodem van de tank, waar ook de aanzuig van de motor zit.

Hoe lang de benzine houdbaar is hangt af van meerdere factoren, zoals temperatuur en blootstelling aan de buitenlucht. Onder slechte omstandigheden kan de benzine al na enkele weken achteruit gaan in kwaliteit. Een eenduidig antwoord is echter moeilijk te geven. Vast staat dat E10 meer nadelige eigenschappen heeft dan E5.

Vocht in de brandstof

Wanneer er eenmaal vocht in de benzine zit, kan dit voor problemen zorgen. Uiteraard verbrand water niet, dus dit veroorzaakt een direct probleem. Maar daarnaast kunnen er ook indirecte problemen optreden doordat onderdelen beschadigd raken. Stalen tanks kunnen gaan roesten, en ook motoronderdelen zullen harder slijten door de aanraking met water.

Vergomming

Vergommen van E10 benzine is een veelgehoorde klacht, maar volgens de gerenommeerde brandstoffabrikanten is dit een probleem wat niet met E10 te maken heeft maar altijd al plaats kon vinden.

Welke buitenboordmotoren zijn geschikt voor E10 benzine?

Als eigenaar van een buitenboordmotor ben je natuurlijk benieuwd of jouw motor E10 kan gebruiken, of dat je op zoek moet naar duurdere E5. Wij hebben hier een overzicht gemaakt van welke motoren geschikt zijn voor E10.

  • Alle Yamaha buitenboordmotoren van na 2003 zijn geschikt voor E10
  • Alle Mercury/Mariner motoren van na 1996 zijn geschikt voor E10
  • Alle Suzuki 4 takt modellen zijn geschikt voor E10. Oudere tweetakt modellen van Suzuki zijn niet geschikt voor E10.
  • Alle Honda motoren verkocht in de EU  sinds 1996 zijn geschikt voor E10.
  • Alle Evinrude E-Tec motoren zijn geschikt voor E10.
  • Alle Tohatsu motoren zijn geschikt voor E10.

Tips om brandstof te bewaren

Veel boten worden in de winter niet of nauwelijks gebruikt. Dit kan problemen veroorzaken met de opslag van de benzine. Om dit goed te laten verlopen geven we hier enkele tips.

  • Vaste tanks kun je het beste geheel vullen voor opslag. Hierdoor zit er minder lucht in de tank en zal er minder condensatie en achteruitgang van benzine optreden.
  • Losse tanks kan je het beste uit de boot halen, en leeg opbergen. Na de winter kun je deze vullen met schone benzine.
  • Wanneer je een losse tank toch gevuld opbergt, zorg dat deze geheel vol is en dat de ontluchting dicht is. Berg op een koele plek op.

 

Hulp nodig bij het kiezen?

Heeft u hulp nodig bij het kiezen van een abonnement? Maak dan gebruik van onze handige keuzehulp.

Recente nieuws/blog berichten

Bekijk het overzicht

Inschrijven nieuwsbrief

Vul onderstaand formulier in om lid te worden van onze nieuwsbrief