Ga terug naar het overzicht

Buitenboordmotor onderhouden

  • Blog
  • 7 augustus 2023

1. Regelmatig onderhoud

Elke motor heeft goed en regelmatig onderhoud nodig. Voor buitenboordmotoren geldt over het algemeen dat ze onderhoud nodig hebben na een bepaald aantal draaiuren of na een bepaald aantal maanden/jaren. Elke fabrikant heeft hier eigen richtlijnen voor opgesteld, die je kunt vinden in de handleiding van jouw motor. De onderstaande opsomming is voor de meeste recreatieve gebruikers een goede richtlijn:

  • Elk jaar motorolie en het oliefilter verversen
  • Elk jaar staartolie verversen
  • Elk jaar een inspectie van de impeller, elk tweede jaar vervangen
  • Elke twee jaar de bougies vervangen
  • Elk jaar de brandstoffilters vervangen
  • Elk jaar inspectie van de anodes en zonodig vervangen

2. Reinig de buitenboordmotor

Om de motor in goede staat te houden is het reinigen van de motor belangrijk. Op de kappen komt kalkaanslag van het water. Dit kun je verwijderen met kalk verwijderaar. Zeker als motoren wat ouder worden kunnen ze wat olie gaan lekken. Het is goed om elke winter de kappen van de motor af te halen en de motor zelf te ontvetten. Daarnaast dient de staart van de motor ook schoon gehouden te worden. Als je de boot niet gebruikt kun je de motor het beste omhoog trimmen, dan blijft de staart schoon. Bij sommige boten gaat dit echter niet, bijvoorbeeld voor sloepen met een buitenboordmotor in een bun. Zeker bij die boten zien we vaak veel aangroei op de staart. Als dit niet verwijderd wordt kan dit voor problemen met de koeling zorgen, en gaan de prestaties achteruit.

3. De propeller controleren op schade

De schroef kan onverhoopt in contact komen met de bodem. Afhankelijk van de situatie kan dit voor veel schade zorgen. Controleer regelmatig of de schroef nog in goede staat is. De randen van de schroefbladen dienen onbeschadigd te zijn. Er mogen geen stukken uit gebroken zijn. Bovendien moeten alle schroefbladen in dezelfde hoek staan. Is één van deze dingen niet goed? Dan is het tijd om de schroef te vervangen.

4. Bescherm je buitenboordmotor tegen zout water

Zout water heeft de vervelende eigenschap om voor veel meer corrosie te zorgen. Gebruik je je motor op zout water? Dan is het extra belangrijk om goed voor je motor te zorgen. Spoel de buitenkant van de motor af met zout water als je klaar bent. Ook de koeling van de buitenboordmotor moet doorgespoeld worden met zoet water. de meeste motoren beschikken hiervoor over spoelpoorten, waar je een tuinslang op aan kunt sluiten. Daarnaast zullen de anodes ook sneller op raken. Hou goed in de gaten dat je deze vervangt voordat ze helemaal verdwenen zijn, anders kan je motor beschadigd raken.

5. Kies voor hoogwaardige olie

Elke fabrikant heeft voorgeschreven welk type olie je moet gebruiken voor jouw motor. Het gaat hierbij om motorolie maar ook om staart olie. Zoek in de handleiding van jouw motor welke olie is voorgeschreven, en gebruik alleen die olie.

6. Gebruik benzine van hoge kwaliteit

Benzine kan na verloop van tijd achteruit gaan in kwaliteit. Zeker tegenwoordig, met meer ethanol in de benzine. Zorg dat je de benzine die je gebruikt niet te lang bewaard, om problemen te voorkomen. We hebben hierover ook een uitgebreid blog geschreven. > https://www.vaarzeker.nl/nieuws/e10-benzine-en-de-buitenboordmotor/

7. Houd de brandstoftank schoon

Het spreekt misschien voor zich, maar we zien toch vaak problemen door vuil in de brandstoftank. Controleer regelmatig of deze goed schoon is, en draag zorg dat er geen vuil in komt bij het tanken. Als je te tankt met jerrycans, gebruik dan alleen schone jerrycans. Let er bovendien op dat er geen water in de tank komt. Dit kun je zien doordat het zich onderin de tank ophoopt als druppels of een hele laag.

8. De koelstraal controleren

Controleer tijdens het varen direct na het starten of de motor een goede en sterke koelstraal heeft. Dit is een indicatie dat de impeller nog goed functioneert en voldoende koelwater door de motor stuurt. Maak er verder een gewoonte van tijdens het varen regelmatig hiernaar te kijken.

9. Opslag

Gebruik je de motor voor langere tijd niet? Laat dan alle benzine uit de motor lopen. De meeste motoren hebben hiervoor aftakkraantjes op de carburateurs of op het injectiesysteem. Daarnaast is het goed om een klein beetje motorolie in de cylinders te laten lopen en de motor een paar keer met de hand rond te draaien. Dit voorkomt roestvorming aan de binnenkant van de cylinders. Verder is het goed om elke 6 maanden de motor met de hand rond te draaien.

10. Batterijonderhoud

Zorg ervoor dat de accupolen schoon zijn en goed vast zitten. Als er aanslag op de accupolen zit kan je dit met een staalborstel verwijderen, om daarna in te smeren met vaseline. Dit voorkomt nieuwe aanslag. Controleer ook regelmatig of de kabels goed vast zitten op de accupolen.

Zorgeloos varen met onze uitstekende diensten

Heb je al deze dingen gedaan? Dan ontbreekt alleen nog een abonnement op onze diensten. Mocht je onverhoopt toch problemen krijgen, dan staan onze expert voor je klaar om het op te lossen. Word direct lid!

Hulp nodig bij het kiezen?

Heeft u hulp nodig bij het kiezen van een abonnement? Maak dan gebruik van onze handige keuzehulp.

Inschrijven nieuwsbrief

Vul onderstaand formulier in om lid te worden van onze nieuwsbrief