Go back to the overview

Dieselmotor ontluchten

  • Blog
  • 7 June 2025

Korte samenvatting – Dieselmotor ontluchten in 4 stappen

  • Is het probleem opgelost? Moet er ontlucht worden vanwege een vervuild filter of lege tank? Los dit dan eerst op
  • Ontlucht het voorfilter
  • Start de motor en controleer op lekkage op problemen
  • Ontlucht de verstuivers (indien nodig)

Stap-voor-stap uitleg voor beginners

Stap 1: Is het probleem opgelost? 

Waarom moet de motor ontlucht worden? Is er een vervuild dieselfilter? Vervang deze dan eerst. Is de tank leeggevaren? Vul deze dan voldoende.


Stap 2: Ontlucht het voorfilter

De meeste bootmotoren beschikken over twee brandstoffilters, en twee brandstofpompen. We beginnen met het volgen van de brandstofleiding vanaf de tank, en werken zo naar de motor toe.

Meestal kom je vanaf de tank als eerste het voorfilter tegen. Dat is een brandstoffilter waar vaak een kijkglaasje onder hangt. Is de vloeistof in het kijkglas schoon? Is het doorzichtig en een beetje geel? Dan is het goed. Als het troebel is, of volledig kleurloos, dan is het niet goed. Schijn met een zaklampje door het kijkglas heen, zodat je goed de inhoud kunt bekijken.

Voorfilter met waterafscheider

Als het voorfilter schoon is, of nog leeg, volgen we de leidingen naar de opvoerpomp. Dit is meestal een mechanische pomp die op het motorblok zit  gemonteerd. In sommige gevallen is het een elektrische pomp die naast de motor hangt.

Opvoerpomp

Op de opvoerpomp zit een heveltje of hendeltje. Als we deze heen en weer halen, pompen we de diesel door. Voordat we dit doen volgen we eerst de leiding verder op de motor, naar het fijnfilter. Op het fijnfilter vind je een kleine schroef, meestal 10, 12 of 13mm. Dit is de ontluchtschroef. Draai deze een slag open.

Ontluchtschroef

Na het opendraaien van de ontluchtschroef ga je op de opvoerpomp pompen. Het kijkglas onder het voorfilter zou zich nu met diesel moeten vullen. We blijven net zolang pompen tot er een stabiele straal diesel uit de schroef komt. Daarna kun je de schroef weer dichtdraaien.

 


Stap 3: Start de motor en controleer op problemen

Is de ontluchtschroef weer dicht? Dan gaan we nu de motor starten, om te kijken of alles weer werkt. Start de motor meteen weer? Controleer dan of je nergens meer diesel ziet lekken. Start de motor nog niet? Ga dan verder naar stap 4.


Stap 4: Ontlucht de verstuivers (indien nodig)

Als de motor nog niet start, zit er mogelijk lucht in de brandstofleidingen naar de verstuivers toe, het hogedruk systeem.

Wartels op verstuivers

Zo doe je dit:

  • – Zoek de metalen leidingen die vanaf de pomp naar de motor lopen – dat zijn de brandstofleidingen naar de verstuivers.Draai de wartels (moeren) net een beetje los bij de verstuivers (rood omcirkeld op foto).  Meestal is dit sleutel 17.
  •  Start de motor kortstondig.
  • Na even starten zou er wat diesel bij de losgedraaide wartels uit moeten spuiten.
  • Stop met starten.
  • Draai de wartels allemaal weer vast.

Let op: Doe dit alléén als je motor echt niet start na eerdere stappen. Niet alle motoren hebben dit nodig.


Stap 5: Controleer en start

Controleer alle verbindingen. Start de motor opnieuw.

Loopt hij meteen soepel? Klaar!
Hakkelt of rookt hij? Dan zit er mogelijk nog lucht in, herhaal de stappen voorzichtig.


Frequently Asked Questions

Hoe weet ik of mijn motor lucht heeft gezogen?
→ De motor start slecht, draait onregelmatig of slaat kort na het starten weer af.

Is het gevaarlijk om te lang te starten?
→ Ja. Je kunt je accu leegtrekken of de startmotor oververhitten.

Kan ik lucht in het systeem voorkomen?
→ Vul de tank op tijd bij, en hou deze schoon.

Kom je er niet uit?

Onze monteurs helpen je graag. Neem contact met ons op om een afspraak te maken.

Need help choosing?

Need help choosing a subscription? Then use our handy selection guide.

Recent news/blog posts

Boat capture

  • Blog
  • April 28, 2024
Read more
See the overview

Newsletter subscription

Fill out the form below to become a member of our newsletter