Powrót do przeglądu

AIS dla jachtów

  • Blog
  • 11 luty 2022

AIS staat voor Automatic Identification System. Het is een system wat informatie over een schip verzend, zodat andere schepen die informatie kunnen ontvangen en weergeven op bijvoorbeeld de elektronische kaart. Hierdoor kan een schipper een beter beeld vormen van de scheepvaartbewegingen om hem heen.

De signalen van een AIS systeem worden verzonden via de marifoonfrequentie, op de kanalen 87B en 88B. Deze kanalen zitten niet in een normale marifoon, maar behoren wel tot de marifoon bandbreedte. De AIS zender is dus in feite een digitale marifoon en veel eigenschappen zijn vergelijkbaar met de marifoon. De AIS antenne is dan ook eigenlijk een marifoonantenne, zij het met een iets andere lengte om beter afgestemd te zijn op deze specifieke kanalen. Het bereik van AIS is vergelijkbaar met dat van de marifoon.

Om zichtbaar te zijn voor andere schepen dien je jezelf bekend te maken, dit gebeurd via een transponder. Een AIS transponder is gekoppeld aan een GPS ontvanger. Daar worden de dynamische gegevens vandaan gehaald zoals positie, koers, snelheid en tijd. Verder zijn er statische gegevens ingeprogrammeerd in de transponder, zoals MMSI nummer, lengte, breedte, diepgang en bestemming. Op gezette intervallen worden deze gegevens verzonden.

Een AIS transponder ontvangt ook signalen van andere schepen. Er zijn echter ook AIS ontvangers, die alléén signalen van andere schepen ontvangen, maar zelf niets uitzenden. Dat er op de plotter van je boot andere boten zichtbaar zijn, betekend dus niet dat je zelf zichtbaar bent voor andere schepen.

AIS voor de pleziervaart

Of AIS voor jouw schip een goede toevoeging is hangt af van veel keuzes. AIS verhoogt de veiligheid, omdat schepen om je heen direct zien dat je daar vaart. De kans op aanvaringen wordt daardoor kleiner. Tegelijkertijd ben je makkelijker te vinden in noodsituaties. Op internet kan de positie van je schip gevolgd worden, wat voor sommige mensen positief is terwijl anderen daar misschien een privacy probleem in zien. Het is verder een relatief betaalbaar systeem wat vrij gemakkelijk te installeren is op een bestaand schip.

Verschillen tussen AIS en radar

AIS is een veel simpeler systeem dan radar. Dat zie je allereerst terug in de prijs. Een AIS ontvanger begint bij ongeveer €250,- terwijl een transponder (zenden en ontvangen) begint bij ongeveer €600,-. Een radar antenne alleen, nog zonder het display, begint bij ongeveer €2000,-.

Een AIS ontvanger pikt alleen signalen op die door andere schepen of objecten worden uitgezonden. Beschikt iets niet over een AIS zender? Dan zal het ook niet zichtbaar zijn op het scherm. Een radar zendt zelf signalen uit en luistert naar de weerkaatsing. Daardoor kan in principe alles opgepikt worden, zoals schepen, boeien, kades en zelfs vogels.

Een ander groot verschil is dat AIS signalen ook opgepikt worden door walstations, en vervolgens zichtbaar gemaakt worden op websites zoals Marinetraffic. Dat betekend dat bijvoorbeeld het thuisfront kan volgen waar je zit. Afhankelijk van je eigen gevoel hierover kan dit een voordeel of een nadeel zijn.

Zalety i wady AIS i radaru

Zalety AIS

  • Tani odbiór AIS
  • Nieco droższe, ale wciąż przystępne cenowo do emisji
  • Widoczność wokół zakrętów, bardzo przydatna na rzekach i kanałach
  • Przesyłaj i odbieraj więcej niż tylko pozycję: imię i nazwisko, kurs, prędkość itp.
  • Może być odbierany przez systemy brzegowe i widoczny np. na Marinetaffic, a tym samym na froncie domowym.

Wady AIS

  • Częstotliwość aktualizacji jest niska w zależności od pewnych czynników; w niektórych przypadkach aktualizacja odbywa się co minutę lub co 3 minuty.
  • Nie wszystkie statki mają system AIS, więc nie można na nim polegać w zakresie bezpiecznej nawigacji.

Radar korzyści

  • Jest niezależny od innych statków lub obiektów, wszystko, co się odbija, może być widoczne, w tym obiekty na brzegu lub małe inne łodzie.
  • Obraz odświeża się co kilka sekund, dzięki czemu działa niemal w czasie rzeczywistym.
  • Radar jest podstawowym środkiem nawigacji. Nawet w przypadku awarii wszystkich innych systemów, takich jak kompas elektroniczny i GPS, radar daje dobry obraz tego, gdzie znajduje się statek w stosunku do otoczenia.

Wady radaru

  • W porównaniu do AIS dość drogie
  • Brak widocznych szczegółów statku, takich jak nazwa i miejsce docelowe
  • Kierunek i prędkość można jedynie obliczyć, co jest mniej dokładne.

Voor meer informatie over radar, zie onze specifieke radar blog.

AIS targets in de haven van Amsterdam op een modern display.

Potrzebujesz pomocy w wyborze?

Potrzebujesz pomocy w wyborze subskrypcji? Skorzystaj z naszego podręcznego przewodnika wyboru.

Ostatnie wiadomości/ wpisy na blogu

Wyświetl przegląd

Zapisz się do newslettera

Wypełnij poniższy formularz, aby zostać członkiem naszego newslettera