Zurück zur Übersicht

Boot winterklaar maken

  • Blog
  • 24 November 2021

Wilt u zelf de boot winterklaar maken? Dat kan, maar het is wel van groot belang dat het goed gebeurd. Vorstschade is vaak erg kostbaar, en als de boot in het water blijft liggen kan deze zelfs zinken door kapotgevroren afsluiters.

Advies voor leden

Maakt u uw boot zelf winterklaar maar twijfelt u of u overal aan gedacht heeft? Abonnees van Vaarzeker met een hulpverleningspakket kunnen gratis telefonisch advies op maat krijgen. Onze monteurs zijn ervaren in het uitvoeren van onderhoud en winterklaar maken van boten. U kunt uw vragen stellen en zij kunnen u voorzien van passende antwoorden in uw situatie.

Waar u op moet letten

In dit artikel zullen we ons vooral richten op het winterklaar maken van de technische installatie.

Motor

De koelvloeistof van de motor moet nog van voldoende kwaliteit zijn om de verwachtte vorst aan te kunnen. Dit kunt u weten door periodiek onderhoud, waardoor de koelvloeistof niet te oud is, of door de kwaliteit te meten met behulp van een simpele meter. Vervang indien noodzakelijk.

Het open koelwatersysteem (indien aanwezig) kan afgetapt worden, of het buitenwater kan vervangen worden door antivries. Aftappen is soms lastiger dan het klinkt, doordat er holtes in de motor kunnen zitten waar alsnog water in blijft staan. Raadpleeg de handleiding van uw motor of bel met ons voor advies. Vaak is het simpeler om het water te vervangen door antivries. De aanzuigslang van het buitenwater kunt u voor de waterpomp los halen. Hang deze slang in een emmer met antivries en start de motor. Let op het koelwater wat uit de boot komt, meestal bij de uitlaat. Zodra dit van kleur veranderd naar de kleur van antivries kan de motor afgezet worden. Vang de antivries op, dit is slecht voor het milieu.

Alle afsluiters bij de huiddoorvoeren moeten ook gevuld worden met antivries. Zet de afsluiter dicht en haal de slang los. De slang kan daarna omhoog gehouden worden en gevuld met wat antivries. Als de afsluiter kortstondig geopend en daarna weer gesloten worden, loopt de antivries in de afsluiter. De opgesloten vloeistof in de kogel is nu antivries en deze zal dus niet meer kapot vriezen.

Risico

Een boot in het water laten liggen tijdens vorst brengt risico’s met zich mee. Wanneer een afsluiter lek is, zal antivries die hierin gegooid is alsnog weg lekken. Hierdoor kan bij stevige vorst deze alsnog stuk vriezen. Wanneer de dooi weer intreedt zinken er dan ook regelmatig boten. Om zeker te zijn is de boot op de kant plaatsen dus een goed idee.

Aktuelle Nachrichten/Blogbeiträge

Nach Übersicht